larunbata, iraila 21, 2024

Tomlin-en bigarren printzipioa (1986). "... the object of a transitive verb forms a more cohesive syntactic and semantic whole that does a transitive verb and its subject."

Mintzo ginén herenegun burúz erlazio kontzeptual-semantikoak artén S, V eta O, non bikote batzuk osatu leiketén unitate signifikatibo oso nabariak (sujetuak eta aditzak osa leiketé esaldi bat, eta aditzak eta objetuak osa leiketé predikatu bat), bitárten beste bikoteak, sujetuak eta objetuak, ez duen osatzen halako unitaterik. Genioén:

1.- Sujetuak eta aditzak, gehiagorik gabe, elkarrekin osatu ahal duté esaldi bat, hau da unitate signifikatibo bat, non aditza mintzo zaigún buruz zér egiten duen sujetuak, non aditza dén predikatua on sujetua

2.- Eta aditzak eta objetuak osatu ahal duté predikatu konplexuago bat, hau dá unitate predikatibo konplexuago bat, non objetuak konplementatzen dú aditza, konplementatzen dú bere signifikantza, zuzenean eta estuki, osatuz, diogunez, unitate signifikatibo bat: aipatutako predikatu konplexuago hori.

3.- Azkenik, sujetuak eta objetuak, besterik gabe, ezin dute osatu ezein unitate signifikatibo osaturik: adibidez ezin dute osatu esaldi bat, ezin ere predikatu bat.

Hari horretara, aipatuko dugú Tomlin-en bigarren printzipioa (1986), zeintan postulatzen zuen ze erlazioa artén aditza eta objetuakohesiboagoa (more cohesive) zeinda erlazioa artén sujetua eta aditza (ez du aipatzen batere konexio zuzenik artén sujetua eta objetua). Ikus daigún 2. printzipio horren azalpena an bere 1986ko "Basic word order" famatua, guk orriotan askotan aipatua:

The second principle is the principle of Verb-Object Bonding (VOB). The essential claim embodied by this principle is that the object of a transitive verb forms a more cohesive syntactic and semantic whole that does a transitive verb and its subject. [Tomlin, 1986:4]

Hortaz, Tomlin-en arabera, izanen genuké erlazio bat artén aditza eta objetua, zein izanen litzakén sintaktikoki eta semantikoki kohesiboagoa zein erlazioa artén sujetua eta aditza (bitárten, diogunez, Tomlin-ek ez duen aipatzen erlazio zuzenik artén sujetua eta objetua). Horixe litzaké Tomlin-en bigarren printzipioa. [2488] [>>>]