osteguna, urria 05, 2023

Laburbilduz nóla joan diren sortzen adizki gerota konplexuagoak an hiru fase, erabiliz "*e-du-n" eta "e-kar-ri" aditzak

Gaur laburbildu nahi genituzke azken sarrerak, non mintzatu garen burúz nóla joan diren sortzen adizki gerota konplexuagoak an hiru fase nagusi (nahiz, jakina, bádauden hainbat aldaera). Hauxe da bide nagusia:

1. fasea:

  • hark ni n-e-du-en / n-e-kar-ren

2. fasea gabé pluralgilea:

  • nik hura n-e-du-en / n-e-kar-ren
  • zuk hura z-e-du-en / z-e-kar-ren
  • hark ni n-e-n-du-en / n-e-n-kar-ren
  • hark zu z-e-n-du-en> zenduen/ / z-e-n-kar-ren

. Ikus:

2. fasea kin pluralgilea:

  • nik hura n-e-du-en (> neuen) / n-e-kar-ren
  • zuk hura z-e-du-en (> zeuen) / z-e-kar-ren
  • zuk haiek z-i-tu-en / z-e-kar-tza-n
  • hark zu z-i-n-tu-en (> zintuen/zind-uen) / z-e-n-kar-tza-n

  • hark ni n-e-n-du-en (> nin-du-en > ninduen) / n-e-n-kar-ren
  • hark hura e-du-en (> euen) / e-kar-ren

Ikus:

3. fasea, non, hizkera batzuetan, 3. personak hartzen du hasierako "z-" bat zein nahasten den kin 2. persona:

  • hark hura z-e-du-en (> zuen) / z-e-kar-ren
  • hark haiek z-i-tu-en (> zituen)/ z-e-kar-tza-n
  • zuk hura z-e-n-du-en (> zenuen) / z-e-n-kar-ren
  • zuk haiek zen-i-tu-en (> zenituen) / z-e-n-kar-tza-n
  • hark zu z-i-n-tu-en (> zintuen/zinduen) / zind-e-kar-tzan
  • nik hura n-e-du-en (> nuen) / n-e-kar-ren
  • nik haiek n-i-tu-en  (> nituen) / n-e-kar-tza-n
  • hark ni n-e-n-du-en (> nin-du-en > ninduen) / nind-e-kar-ren
Ikusten da nóla joaten diren agertzen anbiguetateak eta nóla anbiguetate horiek joaten dirén resolvitzen bidéz adizki berriak. [>>>]

1 Comments:

Blogger Josu Lavin said...

https://zuzeu.eus/euskara/banindago/

larunbata, urria 07, 2023 5:47:00 PM  

Argitaratu iruzkina

<< Home