Regularitatea ondo dago noiz ez dagoen txarto
Zioskuen atzo Josu Lavin-ek:
Ikuspuntu ezberdin horretatik, orain 3. personetako "dizkiozu" moduko formak izanen liraké irregularrak respektu beste guztiak, eta "ditiozu" formak batuan onartuz lortuko litzaké regularitatea ez soilik an "nor-nori-nork" paradigma, baizik an "nor-nork" eta "nor-nori-nork" paradigmak batera, hola lortuz regulariate osoago bat.
Baina, galdera da: nóiztik izan behar da euskal aditza regularra? Ikus daigun Azpeitiko hizkeraren detaile batzuk:
non dauzkagún:
Eta, onartuz ze regularitatea, maila batean, beharrezkoa dela, bigarren galdera litzaké: Zéin da muga nondik aurrera ez litzaken pasatu behar regularitate formala? Eta erantzuna dá: funtzionalitatea. Puntu honetan gogoratu behar dugu ze, erabiliz logika formal aratza, Josu Lavin-ek eman dizkigú adizki perfektuki perfektuak formalki, baina perfektuki inerabilgarriak funtzionalki nola:
Gaurkoan, sarreraren izenburua izan dá lehenengo kontua zein etorri zaidan burura noiz eseri naizen idazten, gogoratu bainaiz kin aspaldiko beste titulu hau, zein asko gustatzen zaidan (esaldia ez da nirea):
gaitioçu erabiliz guero ditioçu erabili beharco guenuque, incongruenteac ez içaitecotan.Bai, logika formal aratza respektu "nor-nori-nork", baina kasu horretan "nor-nork" geldituko litzaké oso irregular respektu "nor-nori-nork", eta, atzo genioenez, komunikatiboki aski desegoki:
...
Eta dizquioçu erabiliz guero, gaizquioçu. Logica aratza.
hark zu eraman zaitu + hari → hark zu hari eraman zaizkioordezta
hark zu eraman zaitu + hari → hark zu hari eraman zaitiozein den, ez soilik arazki regular respektu "nor-nork" (nola Euskaltzaindia-k erakutsi), baizik, nagusiki, errazago dekodifikagarria (ez baitá, atzo genioenez, komunikatiboki nahasten kin "nor-nori" paradigma: logika komunikatiboa, ez formala).
Ikuspuntu ezberdin horretatik, orain 3. personetako "dizkiozu" moduko formak izanen liraké irregularrak respektu beste guztiak, eta "ditiozu" formak batuan onartuz lortuko litzaké regularitatea ez soilik an "nor-nori-nork" paradigma, baizik an "nor-nork" eta "nor-nori-nork" paradigmak batera, hola lortuz regulariate osoago bat.
Baina, galdera da: nóiztik izan behar da euskal aditza regularra? Ikus daigun Azpeitiko hizkeraren detaile batzuk:
non dauzkagún:
- "dizkot" moduko formak.
- "diztätzu" moduko formak.
- "ditzut" moduko formak.
- "ditxit" moduko formak.
Eta, onartuz ze regularitatea, maila batean, beharrezkoa dela, bigarren galdera litzaké: Zéin da muga nondik aurrera ez litzaken pasatu behar regularitate formala? Eta erantzuna dá: funtzionalitatea. Puntu honetan gogoratu behar dugu ze, erabiliz logika formal aratza, Josu Lavin-ek eman dizkigú adizki perfektuki perfektuak formalki, baina perfektuki inerabilgarriak funtzionalki nola:
cinderauzquiqueotetenBai, logika aratzez ere.
Gaurkoan, sarreraren izenburua izan dá lehenengo kontua zein etorri zaidan burura noiz eseri naizen idazten, gogoratu bainaiz kin aspaldiko beste titulu hau, zein asko gustatzen zaidan (esaldia ez da nirea):
"Rigorea ondo dago, noiz ez den rigor mortis"Kasu honetan regularitatea da kontua, zein oso ondo baitago bitárten ez duén talka egiten aúrka zeozer fundamentalagoa, nola den... bizitza, praktika, funtzioa, funtzionalitatea. Regularitatea ondo dago noiz ez dagoen txarto. [934] [>>>]
Etiketak: aditza, mekanismoak
3 Comments:
Neuc soilic erabilico nituzque gure classicoec erabilitaco formac (regularizatuac) narauco, garauzquio, etc. Hau da, nire paradigmetan aguercen direnac.
Dena dela haien beharra ez dut ia ia nehoiz sentitzen.
HIC NI HAIEI:
nieçaqueec = naçaquec + haiei
Hau ere benetacoa da Leiçarragac erabili çuelacotz.
Aurrecoa gaizqui ipini dut:
nieçaqueec => neçaquec + haiei
eta
niaçaqueec => naçaquec + haiei
Argitaratu iruzkina
<< Home