osteguna, urria 24, 2019

Euskararen txokoa: "helburuarekin ezen..."

Aspaldi, hain aspaldi nola 2002an, EHUko nire klaseetan hasi nintzen ematen nire ikasleei orritxo bat, nik egina, non egiten nituen komentario aski orokorrak buruz estatistika. eta baita batzutan komentario zehatzagoak buruz temarioa zein ikusten ari ginen, hala nola ere sail bat deitzén "Euskararen txokoa", non aurkezten nituén zenbait estruktura sintaktiko zein erabili nahi nituen nire klaseetan. Orritxoa deitzen zén Nonbait, eta finean soilik banatuko nituen 4 zenbaki:

baina gauza da ze orritxo haren 1. zenbaki horretan aurkeztuko nuén azken sarreretako "ezen" hori bera, azpi titulua esatén "Ezen" hitz jokatuen konpletibo modura, justuki nola agertu beherago (klikatu gain irudia afin ikusi argiago):

Eta, ikusi ahal denez, bukaeran agertzen dirá zenbait konbinazio:
Aurrekoekin zenbait konbinazio eginen ditugu, honakoak lortuz:

intentzioarekin (ezen) ..... -la
baldintzaz (ezen) ...... -la
nabarduraz (ezen) ...... -(e)n
itxaropenez (ezen) ... -(e)n
helburuarekin (ezen) ... -la
salbuespenarekin (ezen) .... -la
konklusiora (ezen) .. -la
egitatea (ezen) ... -(e)n
seinale (ezen) ... -(e)n
non, akaso, egonen dira expresioak zein ez diren inoiz agertu explizituki an literatura (zahar edo berri), baina zein ez diren horregatik gutxiago erabilgarri. []