Hona hemen Jesus Maria Agirre-k egindako
hirugarren gogoeta an bere artikulua titúlatzen "
Gogoeta xumea esapide prepositiboez" (
Administrazioa euskaraz, 100. zk, 2018:21-22):
Hirugarren burutazioa: funtzionalitatearen bila. Formulazioen funtzionalitatea, nire ustez, ez datza bakarrik edukia modu ulergarrian ematean, baizik eta baita modu sinesgarrian ematean ere; alegia, maila sozial bati hizkera-maila bat dagokio eta hizkera-maila horrek bere ezaugarriak ditu, eta hor sartzen da, besteak beste, fraseologia jakin bat, sektore bateko exijentzia dena, baina baita ere bereizgarri dena; hizkera-maila bakoitzak erritmo bat du, doinu bat, funtzionatuko badu. Eta egungo euskal testu juridiko-administratibo askotan, gogoratzen dudanetik, zalantzan dago oraindik ulergarritasuna, eta are gehiago
sinesgarritasuna.
Ikus ⇶
Esaldi bakoitzak bere intentzioa, non agertzen dira lau testu ze aportatzen dute
informazio bera, baina
lau modu oso ezberdinetan. Gauza da ze...
...kontua ez da soilik informazioa nola edo hala ematea, baizik informazioa eroso ematea an modu ahalik-eta egokiena respektu helburu komunikatibo zehatzak eta potentzialki konplexuak. [Ikus "Buruz hizkuntzen garapen sintaktiko-diskursiboa" (Rubio, 2014:125), in "Hizkuntzen berdintasun komunikatiboa: mitoa ala errealitatea?" (Mendizabal Ituarte, 2014)]
zeren...
...gauza bat da informazioa ematea, eta beste gauza bat da nola ematen den informazio hori;
eta azken ikuspuntu horretatik egon daitezke testu (edo diskurso)
koherenteagoak, progresiboagoak, erosoagoak, ulergarriagoak,
pausatuagoak, jarraituagoak, egokituagoak... eta, finean, eraginkorragoak. [⇶ "Edozein informazio": zein zentzutan?]
Eta puntu honetan azpimarratu behar da inportantziá on
koherentzia sintaktiko-informatiboa, zeinen gainean hiztunak erosoki (koherenteki)
egokitu ahal izanen ditú bere
esateko ritmoak, bere
doinuak, bere
enfasiak eta, hitz batean, bere
expresibitate guztia, respektu bere
helburu komunikatibo zehatzak, halatan ze entzuleak jaso ahal izanen ditú mezu
informatiboki edota expresiboki konplexuak an baldintza ahalik-eta abantailatsuenak.
Zeren, ulermena galtzea ez da baizik gradu maximoa on porrot komunikatiboa, baina, ondo lehenagotik ere, galtzen da mezuaren
expresibitatea, galtzen doa indarra on
hainbat ñabardura informatibo-espresibo zein, ordena sintaktiko-interpretatibo inkoherentean,
ezin izanen diren deskodifikatu edo kodifikatu
hain modu abantailatsuan nola modu koherentean (
ez informatiboki, ezta espresiboki ere), finean sortuz
diferentzia handiak an eraginkortasun (kalitate) komunikatiboa.
Bai, diferentzia komunikatibo horiek handiak izaten dira an
textuinguru aski neutroak nola juridiko-administratiboa (non egoten baitá karga informatibo handia), baina, zenbat eta textuinguru expresiboagoa izán, zenbat eta karga expresiboa handiagoa izán, diferentzia horiek hainbat handiagoak izanen dira, eta are handiagoak noiz testuak (edo diskursoak) izán
aberatsak bai informatiboki eta baita expresiboki ere (
umorea da, adibidez, halako textuinguru konplexu horietako bat). [300] [
>>>]
Etiketak: eraginkortasuna, J.M. Agirre